Otetaan nopeaan tarkasteluun neljä suosittua somepalvelua, Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn. Facebook on ensimmäinen suuren suosion saanut somepalvelu. Oikeastaan sosiaalinen media käsitteenä alkoi Facebookin avautumisesta suurelle yleisölle. Aiemmin verkossa käytiin keskusteluita foorumeilla, joita edelleen myös on. Foorumit kuitenkin ovat aihe keskeisiä keskusteluita ja usein suuntautuvat hyvinkin rajattuun keskusteluun. Some taas on henkilökeskeinen palvelu. Kaikki rakentuu profiilin ympärille. Tämä tekee siitä mielenkiintoisen, sekä käyttäjille ja mainostajille. Yhdellä käyttäjätunnuksella voi siis osallistua loputtomiin määriin keskusteluja, ryhmiä ja sivustoja. Facebook on edelleen hyvä paikka etsiä asiakkuuksia ja tarjota palveluita tai tuotteita. Käyttäjät ovat keskimäärin +30 vuotiaita. Mainokset voi kohdentaa erinomaisesti omille kohderyhmille ja käytetyt eurot ei mene hukkaan. Facebook on pääasiassa keskusteluiden foorumi, jossa käyttäjät jakavat mielipiteidensä lisäksi paljon tietoa omista kiinnostuksen kohteista.
Kuvapalvelusta liikkeelle lähtenyt palvelu on kasvanut visuaalisen sisällön jakamisen johtajaksi. Seuraajien kerääminen on työläämpää kuin Facebookissa, mutta omasta profiilista saa kyllä hyvinkin kiinnostavan kohderyhmille. Huomio täällä on enemmän sisällön tekemisessä kuin oman henkilökohtaisen tai yrityskohtaisen profiilin esille tuomisessa. Puhutaan siis suoraan asiasta. Visuaalisuus on avain menestykseen. Ihmiset mielellään näkee kuvia ja lyhyitä videoita. Huomion herättämiseen loistava paikka. Kuvateksteillä on suuri merkitys. Vaikka Instagramissa on yli puolet vähemmän käyttäjiä kuin Facebookissa, sitoutuminen ja sisällön jakaminen toimii tehokkaammin. Instagram sopii visuaalisilla tarinalle ja tunnettavuuden lisäämiselle.
Twitter on usein tullut esiin politikkojen viestintäkanavana. Lyhyet viestit voivat sisältää kuvia, videota ja linkkejä. Käyttäisin tätä viestintäkanavana. Näkyvyyden rakentaminen on täälläkin työn takana. Tilin avauksen jälkeen, kukaan ei vielä näe viestejäsi. Twitter toimii myös hyvänä välineenä asiakaspalvelussa. Asiakaspalvelua ei paljoa mainosteta tai huomioida markkinoinnissa. Se kuitenkin on vähemmällä huomiolla markkinoinnissa, missä luonnollisesti tuotteella on suuri rooli. Viestintään nopea ja tehokas kanava. Viestien jako on myös vaivatonta ja useilla jaoilla saa paljon näkyvyyttä.
LinkedIn yhdistää ihmisiä ammattien pohjalta. Hyvä paikka verkostoitua. LinkedIn on ehkä vaikea paikka löytää kuluttajia, mutta b2b markkinointiin hyvä paikka. Keskustelut ovat yleensä asiakeskeisiä ja täällä onkin paljon Facebookin ja Twitterin värikkäisiin keskusteluihin kyllästyneitä ihmisiä. Hyvällä strategialla LinkedIn sopii varsinkin brändäykseen ja ammatilliseen verkostoitumiseen. LinkedIn on myös monen konsultin hiekkalaatikko. Liidejä varmasti löytyy täältäkin ja monenlaisia myyntimiehiä. Yhteistyö ja verkostoitumispaikka. LinkedIn on myös profiloitunut työnvälityksessä ja työntekijöiden välityksessä. Täältä tavoitat ne ihmiset, jotka eivät aktiivisesti etsi työpaikkaa, mutta voisivat olla kiinnostuneita vaihtamaan uuteen. Hyvä paikka myös esitellä omaa osaamistaan.