Kannattaako tehdä itse?
Digimarkkinoinnin osa-alueista maksettu mainonta sosiaalisessa mediassa on näkyvin. Suomessa tehdään pääsääntöisesti laadukasta mainontaa. Visuaaliseen ilmeeseen panostetaan, koska se on näkyvin osa mainosta. Se ei kuitenkaan riitä. Digimarkkinoinnissa reagoinnin aikaansaaminen on tärkeää, koska sitä voidaan mitata. Reaktiot kertovat mainoksen ja kohdesivun toimivuudesta. Mainoksen suunnittelussa on myös ehdottomasti huomioitava käyttäjien laitteet. Suurin osa mainoksista katsotaan kännyköillä.
Haasteet mainoksen tekemisessä
Harvalla yrittäjällä on koko markkinointipaketti hallussa. Monilla on osaaminen hyvällä tasolla graafisessa suunnittelussa tai sisällön tuottamisessa. Digimarkkinoinnissa näillä ei vielä päästä maaliin asti. Lisäksi tarvitaan hyvää IT-osaamista, perustaitoja analytiikasta, ymmärrystä kohdentamisesta ja markkinoinnista yleensä. Tuotteet yrittäjä tuntee ja osaa myydä. Tarvitaan siis vain puuttuva lenkki, joka täydentää yrittäjän paketin.
Voinko tehdä osan itse ja ostaa puuttuvat palaset?
Luonnollisesti voit ostaa vain sen mitä tarvitset. Mikä tahansa digimarkkinointia tekevä yritys voi sinulle myydä vain osan, suurin osa myös antaa myös neuvoja niille osa-alueille, jotka tunnet jo osaavasi. Potkua Pisnekseen Oy:n tuotteet on kaikki suunniteltu tukemaan yrittäjää ja liiketoiminnan kasvatusta. Riippuen yrittäjästä koulutamme ja teemme yhdessä aloituksia, jonka jälkeen yrittäjä voi jatkaa eteenpäin itsenäisesti. Monet myös mielellään ostavat koko palvelun ja keskittyvät itse yrittämiseen ja tuotekehitykseen.
Mitä se maksaa?
Harvoin näkee selkeitä hinnastoja ja se onkin ymmärrettävää, sillä jokainen kampanja ja asiakas on erilainen. Liidien ja myyntitapahtumien lukumäärien arvo vaihtelee ja monet haluavat hinnoitella työnsä sen arvon mukaan, mitä asiakas siitä mahdollisesti saa. Hintoja pitää siis kysellä ja pyytää tarjouksia. Henkilökohtaisesti olen hinnoitellut aina tuotteeni kustannusten mukaan, en sen mukaan, kuinka paljon asiakas saa siitä rahallista hyötyä. Mitä paremmin asiakkaani menestyvät, sitä paremmin omat tuotteeni menestyvät. Meillä mainokset someen maksavat 25 € – 150 €. Hintaan vaikuttaa suoraan työmäärä. Videomainokset teettävät enemmän tekemistä. Edellä mainitut hinnat ovat laskettu vain mainoksen rakentamisen osalta. Materiaali tulee pääasiassa asiakkaalta. Mikäli tarvitaan kuvauksia tms. teemme niistä räätälöidyn tarjouksen, joka sekin perustuu meidän kustannuksiin ja asiakkaan laatuvaatimuksiin.
Digimarkkinointikampanjan osa-alueet
Lyhyt lista osa-alueista, esimerkkinä Facebook & Instagram mainos
- Tekstisisältö
- Kuva- / videosisältö
- Kohderyhmän optimointi
- Facebook Business Suite ohjelmisto-osaaminen
- Facebook Business mainostenhallinnan osaaminen
- Some-kampanjan suunnittelu -> tavoitteet -> mainostyyppi
- Budjetointi ja kampanjan ajoitus / pituus
- Facebook / Instagram mainosten rajoitteet, mitä on sallittu / kielletty
- Tuloksien ymmärtäminen. Analytiikka auttaa seuraavan kampanjan suunnittelussa
Mainonta somessa on prosessi. Prosessiin kuuluu kampanjoita, joista analytiikan kautta saadaan mitattua tuloksia. Mainoksien sisältöä pitää kehittää, koska sama mainos ei loputtomiin aikaansaa reaktioita. Ilman reagointia ei ole toimivaa mainontaa.