Digimarkkinoinnin suunnittelu

Markkinoinnin suunnittelu

Markkinoinnin suunnittelusta, strategiasta, kohderyhmistä, segmenteistä yms. on ollut puhetta markkinatalouden alkamisesta alkaen. Yrittäminen alkaa usein ideasta, sitten aletaan miettimään sen myymistä. Markkinointi on näiden kahden välissä oleva liima. Markkinoinnilla on tarkoitus aikaan saada näkyvyyttä, tunnettuutta ja herättää huomiota, kiinnostusta. Se helpottaa myyntiä luomalla mielikuvia ja tuomalla ratkaisuja ongelmiin ihmisten tietoisuuteen. Myynnin täytyy olla myös suunniteltua, varsinkin kun markkinointi tuottaa liidejä, joille voidaan alkaa myymään tuotteita.

Suunnittelussa on muutama askel tai osa-alue, joita käyttämällä suunnittelu helpottuu ja selkeytyy. Ehdotan ensin strategian tekemistä, sen jälkeen strategiat eri kanaviin. Esim. Facebook, Instagram, Google Ads, Verkkosivut, blogi ja MailChimp. Kampanjat on hyvä tehdä suunnitellusti. Kuulostaa isolta työltä, mutta se työ on sitten pois mainoskampanjan tekemisestä. Lopputulos on usein kuitenkin selkeämpi ja paremmin mitattavissa. Säännöllisin väliajoin onkin hyvä analysoida tuloksia.

Tässä blogissa keskitytään mainoksen suunnittelun aloittamiseen. Muutama asia päähän pyörimään, ennen kuin lähdet mainostamaan julkaisuja.

Näkyvyys ja mielikuvat

Tuote on kaiken keskiössä, joskus myös brändi. Brändeillä on vahva vaikutus, mutta palataan siihen lopussa. Kun markkinoinnin tarkoitus on kertoa ihmisille miten tuote tai palvelu ratkaisee ihmisten tai yritysten ongelman, niin pelkkä ratkaisun tarjoaminen tai ”tiedottaminen” ei vielä riitä. Digitaalisessa markkinoinnissa pyritään saamaan aikaan reaktioita. Reagoinnin aikaansaaminen usein vaatii jonkin tunnetilan muutoksen asiakkaassa.

Poikkeuksen tekee kuitenkin ostaja, joka vain etsii itselleen mieluisaa myyjää. Ostopäätöksen valmiiksi tehnyt ostaja on usein objektiivisessa mielentilassa. Hänelle tärkeitä asioita myyjän valinnassa ovat: hinta, toimituksen hinta ja toimitusaika, myyjän luotettavuus. Alle 50 € ostoksissa ostopäätöksen tehnyt ostaa todennäköisesti ensimmäiseltä luotettavalta myyjältä, joka toimittaa nopeasti, on kohtuuhintainen ja tarjoaa helpon tavan ostamiselle. Isommissa ostoksissa hän tekee vertailua ja saattaa jopa pisteyttää myyjät. Mikäli sinulla on kaikki palikat kunnossa, niin kauppaa kyllä syntyy heidän kanssaan.

Kohderyhmässä on kuitenkin noin joka neljäs, jolla on kyseinen ongelma ja ratkaisut niihin kiinnostavat. Heistä me voimme konvertoida asiakkuuksia aikaansaamalla reaktioita. Esim. Facebookissa reaktioilla tarkoitetaan tykkäyksiä, muita reaktioita, klikkauksia ja jakoja. Asiakkaassa tulee syntyä ensin jokin tunnetila. Yllättynyt, vihainen, iloinen, ihastunut jne. Klikkaus taas kertoo meille sisällön onnistumisesta. Yleisesti videojulkaisut saavat eniten reagointia aikaan. 

Mielikuva syntyy sisällön kautta. Mainos, jossa lukee vain ”hilavitkutin 4,99 €”, ei juurikaan anna mielikuvaa. Mielikuvaa käytettäessä se voisi olla esimerkiksi ”Meiltä nyt ekologinen hilavitkutin hintaan 4,99 €. Tällä hilavitkuttimella romanttiset kesäiltasi mökillä ovat varmistettuja!”. Asiakas luettuaan, rakentaa mielikuvaa lämmöstä, kesästä, romanssista ja kestävästä kulutuksesta. Mielikuva taas saa aikaan positiivisen tunnetilan ja asiakas reagoi suuremmalla todennäköisyydellä mainokseen.

Näkyvyys on osa brändin rakentamista. Reaktiot tuovat lisää näkyvyyttä ja näkyvyys mahdollistaa myyntiin tähtäävän markkinoinnin. Näkyvyyttä tehdään aktiivisella somestrategialla, optimoinnilla ja maksetulla mainonnalla. Näistä ylivoimaisesti tehokkain on maksettu mainonta. Kaikkien ollessa kunnossa, sinulla on valmis rahantekokone käytössäsi.

Brändimarkkinointi

Kuten lupasin, muutama sana brändien markkinoinnista. Tämä on ehkä kaikkein hauskin tapa tehdä markkinointia. Tulosten kanssa vaaditaan taas kärsivällisyyttä. Usein se tulee viiveellä. Mukaan saadaan nyt tapahtumat, kilpailut, sponsoroinnit ja vaikka mitä… Brändi markkinointi maksaa, riippuen tuotteesta se voi olla tärkeää tai turhaa. Jos myyt Jopoja, niin Jopo brändinä on niin vahva, että erikseen myyjän brändiä ei ehkä kannata nostaa. Toisaalta, jos Jopoja markkina-alueella myy useat kauppiaat, tulee kilpailua, missä kauppiaan brändi ratkaisee. Brändissä on tärkeätä saada asiakaspalvelu korkealle tasolle. Brändit ovat riippuvaisia maineesta ja luotettavuudesta.


Potkua Pisnekseen auttaa yrittäjiä markkinoinnin suunnittelussa. Ota yhteyttä!

Viimeisimmät julkaisut