Digimarkkinointi etusivu Google

Asiakkaan sivut eivät löytyneet Google -haulla

Sain liidin tutulta yrittäjältä. Hänen asiakkaansa valittelee, kun hänen yrityksensä ei löydy Google haulla. ”Jos et ole etusivulla, et ole olemassa” on markkinointialan mielipide yrityksistä. Soitin yrittäjälle ja tilanne kuulosti todella pahalta, toisaalta myös tavanomaiselta tilanteelta. Sovimme tapaamisen, missä tarkemmin tutkisimme ongelmat ja esittelisin Google Ads -palvelua hänelle. Teemme edelleen maksuttomia tilannearvioita, jossa annamme arvokasta tietoa markkinoinnista asiakkaille. 

Ongelman syy selvisi nopeasti tultuani paikan päälle. Kotisivut oli tehty kotisivukoneella, joka ei edelleenkään nauti kovin suurta arvostusta Googlen robottien keskuudessa. Domain oli myös haaste, hakusana siitä löytyy, mutta pituutta on liikaa. Sivujen sisältö oli myös optimoimatta. Olin aika valmis jo luovuttamaan nähdessäni tilanteen. Paras olisi tehdä kaikki uudestaan ja WordPress -pohjalle. Asiakas kuitenkin tykkäsi kotisivukoneesta ja luettelin hänelle välttämättömät korjauskohdat. Tämän jälkeen tutustuimme hieman Google Adsin toimintaan. Olin jo vakuuttunut, että tässä tilanteessa ei muuta vaihtoehtoa enää ole olemassakaan. Googlen tapa veloittaa vain klikkauksista kuitenkin oli helppo myydä asiakkaalle. Tein tarjouksen konsultoinnista mainoksen tekoon Googleen ja samalla korjattaisiin sivuston sisältöä kuntoon. 

Toisella tapaamisessa aloimme samantien työstämään sivustoa. Osa optimoinnista jäi vielä asiakkaalle, kun ensimmäisen tunnin jälkeen siirryimme hakukonemainonnan aloitukseen. Avasimme tilin ja perustimme hakusanalle suunnitellun kampanjan ja mainoksen, joka nousisi ensimmäisten joukkoon Google haussa. Pala palalta tilanne alkoi näyttää valoisammalta. Reilun viikon päästä sivusto löytyikin jo maksetun mainoksen lisäksi myös normaalissa haussa haulla hakusana + paikkakunta. Tulos yllätti minutkin, mutta kyllä suurin tekijä onnistumisessa oli yrittäjän avoin mieli ja oppimiskyky yhdistettynä yrittäjälle tyypilliseen intohimoiseen työskentelyyn.

Google -kampanja tuotti jonkin verran kysely ja kohtalaisesti liikennettä sivustolle. Suurin ilon aihe itselle oli nähdä uuden digimarkkinointiosaajan syntyminen. Myöhemmin hän on päivittänyt sivustonsa WordPress -pohjalla ja tällä hetkellä dominoi edellisen haun lisäksi parilla muullakin haulla etusivua. Huomaan hänen tunnollisesti ottaneet kaikki opit mukaan tähän sivustolle. Ainahan parannettavaakin olisi. Googlella on lukuisia palveluita. Niitä täytyy ottaa kattavasti käyttöön. Maps, Analytics, Search Console ja Google MyBusiness nyt ainakin.

Potkua Pisnekseen tuottaa edelleen tätä palvelua WordPress -sivustoille, nyt vain laajennettuna tiiviinä työpajana. Työpaja järjestetään verkossa, siitä saa halutessaan tallenteen. Ensimmäinen tunti tutustutaan työkaluihin ja toinen tunti tehdään optimointia. Siitä pääsee luontevasti jatkamaan itse, tai jatketaan yhdessä tekemistä.

Kysy lisää tai osta suoraan!

Sisällys

Viimeisimmät julkaisut