Strategiat ja suunnitelmat, tarvitsenko sellaisia pienessä yrityksessä?
Oletko jo suunnitellut miten lähdet markkinoimaan sosiaalisessa mediassa ja verkkosivuilla?
Markkinoinnin voi jakaa esimerkiksi tarkoituksen mukaan kolmeen kärkeen. Tunnettavuuden kasvatukseen, asiakkaiden lisäämiseen ja myynnin kasvattamiseen. No, eikö nämä ole sama asia? On ja ei. Kaikki mitä yritys, toimitusjohtaja ja yrittäjä tekevät on markkinointia. Markkinoinnin suunnittelussa on kuitenkin hyvä ajatus purkaa kokonaisuus näihin kolmeen asiaan. Sitten voidaan alkaa tekemään strategiaa ja suunnitelmallista markkinointia. Strategia on taas raami, viitekehys, joka antaa fokusta suunnitelmille. Asioita kun ajattelee ensin suunnitelmallisesti on toteutus selkeämpää ja mainonta johdonmukaista. Käyn tässä lyhyesti läpi mitä eroa näillä kolmella asialla on.
Tunnettavuuden kasvattaminen
Kun uusi yritys tai uusi liikeidea uudelle kohderyhmälle syntyy, tarvitaan paljon meteliä, jotta ihmiset löytävät yrityksen. Tässä kohtaa ei kannata olla ujo, mitä enemmän yrityksesi näkyy ja kuuluu, sitä nopeammin pääset alkuun. Jos raha ei ole ongelma, niin vielä parempi. Tunnettavuutta tuodaan helposti sponsoroimalla, järjestämällä tapahtumia, jne. Radio ja tv toimivat myös. Huomiota saa varmasti kun ostaa hesarin etusivun mainoksen. Tietenkään pienellä yrityksellä ei tällaisia mahdollisuuksia. Meidän täytyy mennä eteenpäin hieman rauhallisempaa tahtia. Puskaradio, verkostoituminen, some ovat ensiaskelia. Paikallisen median huomion saaminen vaatiikin jo hieman mielikuvitusta, mutta ei sekään mahdotonta ole. Kaivele erilaisia tapoja lähestyä kohderyhmiä, ilman suoraa palvelun tai tuotteen tyrkyttämistä. Tunnettavuuden kasvattaminen on informaation viestintää.
Asiakkaiden lisääminen
En ole tavannut kovin montaa yrittäjää, joka sanoisi, ettei tarvitsen enää koskaan yhtään uutta asiakasta. Tässä etsitään potentiaalisen asiakkaan yhteystietoja. Hänelle tarjotaan jotakin maksutta ja vastineeksi saadaan yhteystietoja. Näitä sitten käytetään seuraavassa kohdassa. Luetteloin tähän nyt muutaman yleisen tavan kerätä yhteystietoja. Niitähän saa kerätä ja muodostaa henkilörekisterin, jos sen toteuttaa lain mukaisesti. Muistathan aina kertoa siitä ihmisille. Tässä luetteloa: kilpailut, oppaat, kyselyt, uutiskirjeet, muut sähköpostilistat, tämän blogin tilaaminen, kokeilut, chatit, muu maksuton sisältö. Liidejä kerätään tarjoamalla maksutta jotakin arvoa tai hyötyä.
Myynnin kasvattaminen
Myyntiä kasvatetaan mainonnalla ja onnistumisella kahdessa edellisessä kohdassa. Myynnissä on tärkeitä, että tuotteella on hyvä hinta-laatusuhde. Kun toinen pettää, niin myynti ei kasva. Vahvoilla brändeilläkin on vaikeuksia, kun laatu on heikkenee. Asiakas on tyytyväinen, kun hän tuntee saavansa enemmän kuin odotti rahoillaan saavan. Tämä ei ole ihan helppo yhtälö toteuttaa. Erilaisilla agressiivisella myynti menetelmillä saadaan kyllä lyhyen aikaa hyviäkin tuloksia. Valitettavasti pysyvien asiakassuhteiden osalta, ne ovat vähemmän suositeltavia. Apple on hyvä esimerkki hinta / laatu tasapainoilusta. Vahvalla brändillä se nosti pitkään myyntiä, mutta jossain vaiheessa ihmiset huomasivat, että saavat halvemmalla samaa laatua. Apple ei alkanut hintakilpailuun, vaan laajensi tuotevalikoimaa halvempiin laitteisiin. Moni muukin iso yritys on tehnyt samaa mm. Tesla, BMW, Mercedes Benz. Pienikin yritys toimii ihan samalla tavalla menestyäkseen. Laatu kuntoon, hinta kohdalleen ja ulos myymään vaan. Myynti ei kuitenkaan kasva ilman hyviä myyntikanavia. Kun olet löytänyt potentiaalisen asiakkaan ja saanut hänet reagoimaan mainontaan, täytyy lopun olla nopeaa, helppoa ja kivutonta. Mikään ei ole raskaampaa kuin se, että asiakas tulee mainoksen perässä verkkosivuille eikä heti löydä tuotetta tai palvelua. Jos saat tämän prosessin kuntoon, niin sinulla käytössä rahasampo, joka tuottaa tulosta päivästä päivään. Myyntiä kasvatetaan luomalla arvoa hyvällä toimivalla asiakaspalvelulla.
Tietysti myymiseen tarvitaan paljon muutakin, mutta strategian näkökulmasta, tästä on hyvä alkaa.