Facebook mainospaikkana
Facebook alkaa olemaan monelle pakollinen mainospaikka. Siellä on noin 1,5 miljoonaa suomalaista tiliä. Facebookin vahvuus on kohdennettu yleisö. Palvelussa voi kohdentaa tarkasti mainontaa vaikkapa 40 vuotiaalle sinkulle, joka tykkää uimisesta, matkustamisesta ja on kiinnostunut elokuvista. Jos minulla olisi tarjolla matkoja vaikkapa James Bond-saarille Thaimaassa, niin hän voisi olla potentiaalinen asiakas minulle. Aina kohdentaminen ei ole helppoa ja mainoksia tuleekin testailla erilaisilla määrityksillä. Some tehokäytössä tarkoittaa asioiden huomioimista monista näkökulmista. Sähköinen markkinointi on luonnostaa mitattavaa ja mainoksia päästään nopeasti optimoimaan. Digimarkkinoinnin mittaamisesta onkin tullut jo oma teollisuuden alansa kuten myös optimoinneista. Pienelle yritykselle kuitenkin alkuun riittää perustason raportointi. Mainokset jo itsessään kertovat näyttö- (impressio) ja klikkauskerrat (konversio). Sitoutumiset taas mittaavat mainoksen toimivuutta. Jos mainos on oikein kohdennettu, niin seuraavaksi haasteeksi nousee sen kiinnostavuus.
Sitoutuminen mittaa mainoksen kiinnostavuutta. Mittareina se käyttää konversioiden lisäksi mm. 3 s. videon katselua, reagointia ja tallennuksia. Kirjoitin aiemmin kolmesta kärjestä. Tunnettavuus, potentiaaliset asiakkaat ja myynti. En suosittele hakemaan yhdellä mainoksella näitä kaikkia. Kolmen kärjen strategia on prosessi. Keskitytään ensin tuomaan tuote tai yritys tunnetuksi. Tässä prosessissa pyritään vielä samalla tarkentamaan kohderyhmiä. Näemme mainonnan mittareista, ketkä ovat siihen reagoineet ja sitoutuneet. Sen jälkeen tehdään toinen mainos kohdennettuna näille ryhmille. Pyrimme saamaa lisää reagointia, sivuston tykkäyksiä ja yhteystietoja. Sen jälkeen meillä on kasassa yleisö, jolle tarjoamme arvoa tuotteen tai palvelun muodossa. Tästä siirrymme taas alkuun. Kun koneisto alkaa toimimaan, voidaan muodostaa lisää prosesseja.
Tavoitteet sähköisessä markkinoinnissa
Näitä prosesseja ja mittauksia voidaan tehostaa loputtomasti. Pienen yrityksen näkökulmasta on kuitenkin tärkeämpää asettaa tavoitteet ja alkaa tekemään töitä niiden saavuttamiseksi. Tavoitteellinen markkinointi on sähköisen markkinoinnin peruskiviä. Aikoinaan olin osa-aikaisesti pitopalveluyrittäjänä Helsingissä. Markkinoin tuotteitani mm. Kirkko ja Kaupunki lehdessä. Päätuotteeni olivat täytekakut, voileipäkakut ja salaatit. Kirkko ja Kaupunkilehden lukijoiden kautta löysin perhejuhlien järjestäjiä. Näistä asiakkaista tuli suoraan pitkäaikaisia kanta-asiakkaita. Olin ensimmäisenä siellä, missä kilpailijat eivät vielä silloin olleet. Soittoja tuli jopa vuosia liiketoiminnan päättymisestä.
Onko teillä some tehokäytössä? Potkua Pisnekseen auttaa pääsemään heti alkuun oikeaan suuntaan, vältä aloittelijan virheet, säästä rahaa ja ota yhteyttä heti!